bibli

             Η Κινητή Βιβλιοθήκη της Παπαχαραλαμπείου Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ναυπάκτου που βρίσκεται πλέον στο τέταρτο έτος της λειτουργίας της κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2003-2004 διένυσε 12.120 χιλιόμετρα και πραγματοποίησε 75 επισκέψεις σε 28 Γυμνάσια και Λύκεια του νομού Αιτωλοακαρνανίας και 3 Γυμνάσια-Λύκεια της επαρχίας Δωρίδας του νομού Φωκίδος πραγματοποιώντας τέσσερις κύκλους επισκέψεων κατά τη διάρκεια των οποίων δανείσθηκαν 3.812 βιβλία & CDs σε 2500 μαθητές και εκπαιδευτικούς των 31 αυτών σχολείων. Η δυσκολία πρόσβασης του βιβλιοαυτοκινήτου σε στενούς και πολυσύχναστους δρόμους αστικών περιοχών του Αγρινίου και του Μεσολογγίου στερεί τη δυνατότητα επίσκεψης σε περισσότερες σχολικές μονάδες της περιοχής.

                                                                                                                                                   

Η συνεργασία με τα Σχολεία, κατά την εφαρμογή του Προγράμματος, μας έχει δώσει αισιόδοξα μηνύματα για την αποτελεσματικότητα και τη χρησιμότητα των υπηρεσιών που παρέχει. Η Βιβλιοθήκη, όπως προαναφέρθηκε, εξυπηρετεί Σχολεία τόσο των αστικών κέντρων όσο και περιοχών απομακρυσμένων από τα αστικά κέντρα αλλά και διαφορετικές κατηγορίες σχολείων όπως είναι τα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια και τα Τ.Ε.Ε. Κατά συνέπεια εξυπηρετεί ένα μεγάλο αριθμό μαθητών με διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικές δυσκολίες στη μάθηση και την προσέγγιση της γνώσης, με περισσότερες ή λιγότερες δυνατότητες επίσκεψης σε Βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία, με διαφορετική κοινωνική προέλευση και οικονομική δυνατότητα και πολλές φορές με διαφορετική υπηκοότητα. Αναφερόμαστε σε Σχολεία όπου φοιτούν μαθητές – μετανάστες, από την Αλβανία κυρίως, οι οποίοι, όπως είναι φυσικό, αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής, που οφείλονται κυρίως στη νέα γλωσσική πραγματικότητα.

Στόχος της Κινητής Βιβλιοθήκης με την εφαρμογή του Προγράμματος είναι να συμπληρώνει και να ενισχύει τη σχολική πράξη με πληροφοριακό υλικό και τεχνολογικά μέσα στα Σχολεία εκείνα στα οποία δεν έχουν δημιουργηθεί σταθερές Σχολικές Βιβλιοθήκες. Δε στοχεύει να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική δραστηριότητα αλλά να ανοίξει νέους δρόμους ενημέρωσης και πληροφόρησης τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς, να προβάλλει νέους τρόπους ψυχαγωγίας και εναλλακτικές μορφές προσέγγισης του κόσμου της πληροφορίας είτε μέσω των βιβλίων είτε με τη χρήση νέων τεχνολογιών (όπως είναι τα cd-rom) και τη χρήση του Διαδικτύου. Οι αυξημένες ανάγκες που παρουσιάζονται στα Σχολεία για πρόσβαση στις πολυάριθμες πηγές πληροφοριών, καθώς και οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που προωθούν την καθιέρωση του πολλαπλού σχολικού βιβλίου, κάνουν επιτακτική την ανάγκη παροχής των ανωτέρω υπηρεσιών που στην περίπτωσή μας πραγματώνονται μέσω της Κινητής Βιβλιοθήκης.

Το βιβλιοαυτοκίνητο στο προαύλιο του σχολείου περιμένει τους μαθητές.

Πρωταρχικός στόχος των Κινητών Βιβλιοθηκών είναι να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών σε πληροφοριακά βιβλία, σχολικά βοηθήματα, εγκυκλοπαίδειες, λεξικά, επιστημονικές μελέτες και cd-rom, καθώς και τις ανάγκες τους σε εξωσχολικά βιβλία. Ακόμη προσπαθούν να δώσουν τη δυνατότητα για μία όσο το δυνατόν πληρέστερη προσέγγιση της κλασικής και σύγχρονης ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας μέσα από ένα ευρύ φάσμα επιλογών.

           Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στη λογοτεχνία, την εγκυκλοπαίδεια, στο καλό εξωσχολικό βιβλίο και ικανοποιούν την περιέργεια, τις απορίες τους και συνάμα τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα. Ο μαθητής που χρησιμοποιεί την κινητή Βιβλιοθήκη της σταδιακά εισάγεται στον τρόπο που πρέπει να ακολουθήσει για την αναζήτηση της πληροφορίας που τον ενδιαφέρει, εισέρχεται στην ερευνητική δηλαδή διαδικασία, δραστηριοποιείται και μαθαίνει ότι μπορεί να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις.

           Ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών των σχολείων που επισκέπτονται οι Κινητές Βιβλιοθήκες δηλώνει ότι δεν έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί άλλη Βιβλιοθήκη εκτός της Κινητής, ή ότι επισκέπτεται σπάνια μια άλλη Βιβλιοθήκη. Το γεγονός αυτό τονίζει το ρόλο που έρχεται να παίξει η Κινητή Βιβλιοθήκη ως ο επικοινωνιακός σύνδεσμος ανάμεσα στην μαθητική κοινότητα και τις πληροφοριακές εξελίξεις.

Η Συλλογή της κάθε Κινητής Βιβλιοθήκης έχει οκτώμισι (8.500) χιλιάδες τίτλους βιβλίων και σημαντικό αριθμό τίτλων οπτικοακουστικού υλικού που προέρχονται από τη βασική συλλογή που πρότεινε το ΥΠ.Ε.Π.Θ, αλλά και τίτλους που αγοράσθηκαν στην πορεία του Προγράμματος. Η συλλογή έχει εμπλουτισθεί με ικανοποιητικό αριθμό σχολικών βοηθημάτων, παιδικών και εφηβικών βιβλίων αλλά και εξειδικευμένων βιβλίων ειδικοτήτων Τ.Ε.Ε. και καλύπτει όλα τα γνωστικά αντικείμενα που ενδέχεται να ζητηθούν από την εκπαιδευτική και τη μαθητική κοινότητα.          

Είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο το γεγονός ότι οι απαιτήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας από την Κινητή Βιβλιοθήκη συνεχώς αυξάνονται. Όσο αυξάνονται οι απαιτήσεις των Σχολείων τόσο βελτιώνονται και οι υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης και όσο θα εξελίσσεται η Βιβλιοθήκη και η λειτουργία της τόσο θα μεγαλώνουν και οι προσδοκίες της μαθητικής κοινότητας. Η σχέση είναι αμφίδρομη, αυτό επιδιώκουμε και σ’ αυτό βασιζόμαστε. Πιστεύουμε ότι έχει εδραιωθεί η παρουσία της Κινητής Βιβλιοθήκης ως αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και έχει δημιουργηθεί μια ελπιδοφόρος σχέση ανάμεσα στην Κινητή Βιβλιοθήκη, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς

 

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους έχουν τη δυνατότητα μέσα από την Κινητή Βιβλιοθήκη να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική διαδικασία, να εισάγουν νέες μεθόδους στη διαδικασία της μάθησης που στηρίζεται μόνο στο εκπαιδευτικό βιβλίο και να κεντρίσουν με επιδεξιότητα την προσοχή των παιδιών και να εμφυσήσουν στα παιδιά την αγάπη για το βιβλίο και να προτείνουν βιβλία για εμπλουτισμό της συλλογής.

Το γράφημα που ακολουθεί αποτυπώνει την κίνηση της Κινητής Βιβλιοθήκης της Παπαχαραλαμπείου Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ναυπάκτου για το σχολικό έτος 2003-2004.

    

   ΠΙΝΑΚΑΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΠΟΥ ΔΑΝΕΙΣΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2003-2004\

Διάγραμμα

 

 

Από το σύνολο των 3.812 βιβλίων που δανείσθηκαν οι μαθητές των σχολείων η πλειοψηφία τους είναι Λογοτεχνικά (μυθιστορήματα και διηγήματα Ελληνικά και ξένα), Ιστορία, Τέχνες και Αθλητισμός και Κοινωνικές Επιστήμες. Τα υπόλοιπα αφορούν άλλες επιστημονικές ενότητες όπως, Μαθηματικά – Φυσική - Χημεία, Θρησκεία και Φιλοσοφία. Ενδεικτικό είναι το γράφημα που ακολουθεί :

πινακας

  Τελικά οι κινητές βιβλιοθήκες της Παπαχαραλαμπείου βιβλιοθήκης Ναυπάκτου αποτελούν χώρους μάθησης, πληροφόρησης, γνωριμίας και εξοικείωσης με το βιβλίο και κατ’ επέκταση την σύγχρονη κοινωνία της πληροφορίας.

Στα καθημερινά ταξίδια τους έρχονται σε επαφή με το παιδί, τον κάτοικο απομακρυσμένων περιοχών και του καλλιεργούν την φιλομάθεια ενώ παράλληλα τον εφοδιάζουν με βασικές δεξιότητες, ώστε να προσεγγίζει και να χρησιμοποιεί εύκολα και αποτελεσματικά τη γνώση.

Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στη λογοτεχνία, την εγκυκλοπαίδεια, στο καλό εξωσχολικό βιβλίο και ικανοποιούν την περιέργεια, τις απορίες τους και συνάμα τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα. Ο μαθητής που χρησιμοποιεί την κινητή Βιβλιοθήκη της σταδιακά εισάγεται στον τρόπο που πρέπει να ακολουθήσει για την αναζήτηση της πληροφορίας που τον ενδιαφέρει, εισέρχεται στην ερευνητική δηλαδή διαδικασία, δραστηριοποιείται και μαθαίνει ότι μπορεί να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις.

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους έχουν τη δυνατότητα μέσα από την Κινητή Βιβλιοθήκη να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική διαδικασία, να εισάγουν νέες μεθόδους στη διαδικασία της μάθησης που στηρίζεται μόνο στο εκπαιδευτικό βιβλίο και να κεντρίσουν με επιδεξιότητα την προσοχή των παιδιών και να εμφυσήσουν στα παιδιά την αγάπη για το βιβλίο.

Με δυο λόγια δε θα αστοχούσαμε αν λέγαμε ότι οι κινητές της Ναυπάκτου αποτελούν ελπίδα πνευματικής και πολιτιστικής ανάπτυξης σε μια εποχή ιδιαίτερα απαιτητική και ανταγωνιστική που ζητά πολίτες παιδευμένους, καλλιεργημένους και εφοδιασμένους με γνώσεις.

Γενικότερα θεωρούμε ότι το Πρόγραμμα «Υποστήριξη της Εκπαιδευτικής Πράξης από Κινητές Βιβλιοθήκες», εκτός των άλλων, προβάλλει τη βασική πολιτική της Δημόσιας Βιβλιοθήκης για δωρεάν παροχή πληροφόρησης και γνώσης σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα κοινωνικά στρώματα καθώς και για ενίσχυση της αρχής της δια βίου μάθησης.

30/07/2004